Chaos, blue birds en geen Engels..

23 april 2015 - Jakarta Capital Region, Indonesië

.. dat somt ons verblijf in Jakarta tot nu toe wel goed op. Vanaf aankomst op het vliegveld is het cultuurverschil duidelijk te merken. Voor de Indonesiërs zijn wij een hele attractie en iedereen wil met ons op de foto en 'interviews' afnemen om hun Engels te verbeteren.

Vanwege een AfricaAsia conference is het verkeer in de stad één grote chaos en worden er random straatjes afgezet waardoor je er minstens een uur over doet om een paar kilometer af te leggen binnen de stad. De zogenaamde 'bluebirds' zijn de betrouwbare taxi's, maar om een chauffeur te vinden die Engels spreekt is een hels karwei en 'mister google' is beslist geen betrouwbare routeplanner als ze de weg naar het hotel niet weten.

Gister overdag zijn we naar Kota gegaan, oftewel de oude stad Batavia. Direct toen we het plein op liepen draaiden de hoofden onze kant op, kwamen de schoolkinderen interviews met ons afnemen en wilden ze heel graag met ons op de foto. We betrapten iemand erop dat hij een selfie van zichzelf maakte, maar stiekem Lisa erbij op de foto zette.

Kota Jakarta

's Avonds zijn we met Lisa, Misha en nog 2 andere co-assistenten naar de sky bar in Jakarta gegaan. Tenminste, nadat we 5 taxi's hadden aangehouden die geen Engels spraken, de laatste met handgebaren naar het hotel hebben geleid zodat de man bij de receptie uit kon leggen aan de chauffeur waar we heen wilden, namelijk de supermarkt om treintickets voor de volgende dag te kopen en vervolgens naar Grand Indonesia waar de skybar zich bevond. Het internet in de supermarkt lag eruit waardoor we naar het station zelf moesten rijden, wat de chauffeur gelukkig wel begreep uit ons gebrekkig Indonesisch. Nou.. na dit privé ritje was het tijd voor de sky bar, dat was ongelofelijk. We werden de lift in begeleid en stapten uit op een verdieping waar ik direct een 'fifty shades of grey' gevoel van kreeg. Mannen in veel te dure hemden, vrouwen in chique cocktailjurkjes en de typische muziek erbij. Het goedkoopste alcoholische drankje was een klein biertje voor 65.000 rupiah (4.68 euro). Het uitzicht was er geweldig en de verkoelende wind op het dakterras erbij zorgde voor een geslaagde avond.

Skye bar Jakarta

Vandaag zijn we naar de botanische tuinen in Bogor geweest, wat ons een eerste indruk gaf van de Indonesische natuur. Een mooi voorproefje op wat zeker in Borneo meer zal gaan volgen. Morgen gaan we weer terug naar Bogor en gaan we met eens gids naar de rijst- en theevelden, nootmuskaat- en fruitbomen, watervallen en heetwaterbronnen.

botanical garden Bogor

Sampai Bertemu

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anniek:
    24 april 2015
    Mooie foto's, waar ging t interview trouwens over, t ziet er vrij serieus uit :P
    Succes met je Indonesisch bijspijkeren en veel plezier!