Home sweet home

3 juli 2015 - Samarinda, Indonesië

Sinds donderdagmorgen ben ik weer in ons nu niet zo koude kikkerlandje. Na het vertrek uit Samarinda zijn wij nog door Indonesië gaan reizen. Eerst zijn we teruggevlogen naar Java waar we 3 dagen in Yogyakarta hebben doorgebracht. Daarbij hebben we de zonsopgang op de Borobudur (grootste boedistische tempel ter wereld) gezien, de Prambanan (hindoeïstische tempel) bezocht en hebben we een jeeptocht over de Merapi vulkaan gemaakt. Dit is de actiefste vulkaan van Java en in 2010 nog uitgebarsten. Yogyakarta zelf was een verademing na 8 weken in Borneo te hebben gezeten. Het was er een stuk ontwikkelder en mensen reageerden er minder heftig op het zien van buitenlanders.

borobudur sunriseBorobudur sunriseprambananMerapi vulkaan jeeptour

Hierna zijn we doorgevlogen naar Bali waar we met Misha en Lieke op het vliegveld hadden afgesproken. Zij hadden hun coschappen in Jakarta. Samen zijn wij de dag erna met een fastboat naar Gili Trawangan gegaan. Dit eiland is onderdeel van de 3 Gili eilanden die bij Lombok horen. Hier hebben we een paar dagen genoten van het mooie strand, het gezellige nachtleven en hebben we weer een dag gesnorkeld en gezwommen met schildpadden.

Gili TrawanganGili Trawangan

Na een verschrikkelijk enge terugvaart met de fastboat, waarbij ik mijn koffer ingedeukt terugkreeg, zijn we doorgegaan naar Ubud. Ubud is een prachtig kunstenaarsstadje met veel mooie hindoeïstische tempels in de omgeving. Heel Bali ruikt bovendien naar wierook en bij elk huis staat een offertempeltje waar altijd kleurrijke offers op liggen. Samen met de prachtige heuvelachtige omgeving, de vele rijstvelden en de leuke hindoeïstische cultuur maakte dit dat ik Bali het mooiste eiland van de 3 eilanden die we bezocht hebben (Borneo, Java en Bali) vond.

rijstveldencacaobonenTirtha EmpulMarygoldflowersfietstocht Baliochtendmarkt Ubud

Als laatste zijn we nog 3 dagen naar Seminjak gegaan. Hier hebben Lisa, Moedi en Misha een dag leren surfen en hebben we voor de rest veel op het strand gelegen. Dinsdagavond zijn we teruggevlogen naar Jakarta waar we overnacht hebben om woensdag onze vlucht naar Amsterdam te nemen. Na een lange, vermoeiende en turbulente vlucht zijn we sinds donderdagmorgen weer terug in Nederland.

Het was een fantastische reis vol geweldige indrukken en waar we veel levenservaring door hebben opgedaan. Desondanks ben ik heel blij om weer thuis te zijn bij mijn lieve familie en Frank. Ook wil ik iedereen bedanken die trouw mijn blogs is blijven lezen. Ik hoop dat ik jullie een beetje mee heb kunnen laten genieten van mijn geweldige studiereis! :)

Terima kasih dan sampai jumpa lagi!